« تقوی؛ روح عمل و عامل صعود »
اسلام دارای مبانی و ارکانی است که بر آنها بنا شده، بدانها قوام گرفته و بدون وجود آنها فرو میریزد و از آن جز اسمی بیمسمی برجای نمیماند. حج یکی از این ارکان است و آن سان پر اهمیت است
اسلام دارای مبانی و ارکانی است که بر آنها بنا شده، بدانها قوام گرفته و بدون وجود آنها فرو میریزد و از آن جز اسمی بیمسمی برجای نمیماند. حج یکی از این ارکان است و آن سان پر اهمیت است
سفر حج در حقیقت یک هجرت بزرگ است، یک سفر الهی است، یک میدان گسترده خود سازی و جهاد اکبر است. مراسم حج در واقع عبادتی را نشان میدهد که عمیقا با خاطره مجاهدات ابراهیم و فرزندش اسماعیل و همسرش
از جمله وظائف واجب در مني (براي کسيکه حج تمتع بجا مي آورد) بعد از رمي «جمرة عقبه» در روز عيد قربان، کشتن حيواني (شتر يا گاو يا گوسفند) است که فربه و بي عيـب بـاشـد و اين عـمل را
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هنگام ذبح قربانی، گلوی هوای نفس و طمع را قطع کن.»[note]1-«و اذبح حنجرة الهوی و الطمع عند الذبیحه» (مصباح الشریعه، باب 21).[/note] از این بیان و نظایر آن بدست میآید که ذبح قربانی، رمزی از
یکی از بزرگترین اجتماعات مسلمانان در سرتاسر جهان، هر ساله در یکی از بزرگترین اعیاد آنان، یعنی روز عید فطر رقم میخورد. میلیونها مسلمان این روز را جشن میگیرند، در اجتماعات بزرگ این روز به دور هم جمع میشوند،
در دین اسلام برای فهمیدن احکام آن، باید همواره یک مسئله بسیار مهم را در نظر داشته باشیم و آن مسئله این است که اسلام، بسیاری از احکام را به زندگی روزانه و حرکات اجتماعی و روابط انسانی پیوند داده
درد دل و صحبت با خدا آداب خاصی ندارد. نه زمان مشخصی دارد و نه مکانی. فقط لازم است بخواهی و سر حرف را باز کنی. تو در دل یا به آشکار حرف میزنی و خدا هم میشنود. بزرگان ما
روز عيد فطر يکی از حساسترين اوقاتی است که در آن به واسطه يک ماه روزهداری و اطاعت فرمان الهی وعده استجابت دعا داده شده است. به عبارت ديگر، اگرچه روز عيد اولین روز ماه جديد است و ماه رمضان
ماه مبارك رمضان، ماه مبارزه با نفس و تعدیل خواسته ها سپری شده است و اینك فرصت برگزاری مراسم عیدی بزرگ و پرفضیلت است. این عید، عید اسلامی “فطر” است كه خدا آن را برای همه مسلمانان قرار داده و
همانطوری که پایان هر روز ماه مبارک رمضان با افطار است، روز عید فطر هم افطاری است که در پایان کل ماه مبارک رمضان قرار دارد. روز عید فطر، روزی است که خدای سبحان آن را عید رسمی مؤمنین قرار
بعد از یک ماه روزه داری و بندگی خداوند، اکنون میخواهیم تا عید فطر را به جشن بنشینیم. از این رو بر مؤمن، سزاوار است که چون در مراسم عید شرکت مى کند، به قصد عبرت باشد نه به قصد
گاهی هیاهوی کنار راه، ما را از جاده بندگی منحرف و از مسیر صحیح دور میکند. یکی از الطاف خداوند به ما، باز بودنِ همیشگیِ راه بازگشت به مسیر بندگی است. او در این راه، بزنگاه هایی را قرار داده
عید به معنى بازگشت و برگشتن است و از آن جهت عید نامیده شده است که در آن از اندوه به شادى باز مى گردند و آن روز براى همه مردم، روز شادى است. همچنین گفته اند از این جهت
سالها بود که مردم این ذکرها را درست نشنیده بودند و وقتی آن حال الهى امام (علیه السلام)را دیدند که منقلب شده و خودش را در حضور پروردگارش مىبرد تا نماز عید فطر بخواند و اشک هاى مبارکش جارى است،
گاهی اوقات وقتی ما انسان ها خوب به اعمال روزمره خود مینگریم، در مییابیم که برخی کارها هستند که ناخودآگاه و یا به صورت ساده و روان آن ها را در مقاطعی خاص انجام میدهیم. اما گاهی دوست داریم که
خداوندا! امروز، روز عید فطر است. روز بازگشت به سوی تو. در این ماه به من نعمت های فراوانی دادی. کمکم کردی تا بیشتر به تو نزدیکتر شوم. ولی چه کنم؟ روز های دیگر می آیند و این حالات از
عيد فطر با همه ي شيريني و فرخندگي، آدمي را بر سر دو راهي شوق و تاسف ميگذارد. از يك سو شادمانيم كه در دوره ي امتحان از عهده به در آمديم و دستورات الهي را اطاعت كرديم و از
واقعاً عید چیست و عید بودن به چه معناست؟ لازم است که ابتدا معنای عید را چنانکه بزرگان در کتب خویش[note]1-این معنا را سید بن طاووس در کتاب “اقبال” ذکر میکند.[/note] بیان نمودهاند، بدانیم. عید روز توجه خاص خدا بر
امیرالمومنین (علیه السلام) در روز عید فطر، پس از اقامه نماز عید، در جمع مردم به خطابه ایستاد و فرمود: “… ای بندگان الهی، شما را به تقوای پروردگار سفارش میکنم؛ (همان خدایی که) نعمتش به آخر نمیرسد و رحمتش
روز عید فطری، امام حسن مجتبی (علیه السلام) مردی را سرگرم بازی و خنده دیدند، به اصحاب خویش روی کرده، فرمودند: “خداوند ماه مبارک رمضان را میدانی ساخته تا بندگانش در آن به مسابقه عبادت و طاعت بپردازند. در این