درمان کمرویی
باسمه تعالی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: “حیا بر دو قسم است؛ یکی حیای عاقلانه است و دیگری حیای بیخردانه[1].” حیای عاقلانه آن است که انسان در جامعه رعایت ادب را کرده و از
باسمه تعالی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: “حیا بر دو قسم است؛ یکی حیای عاقلانه است و دیگری حیای بیخردانه[1].” حیای عاقلانه آن است که انسان در جامعه رعایت ادب را کرده و از
باسمه تعالي افسردگي و اضطراب رايجترين مشكلات رواني در بين انسانها هستند كه به ترتيب حدود 01/19% و 08/28% مردم آن را تجربه كردهاند. نتايج تحقيقات نشان ميدهد “مقايسه اجتماعي”، ارتباط تنگاتنگي با ايجاد و تداوم افسردگي و اضطراب دارد.
باسمه تعالی “در مدینه مردمانی بودند که (در ظاهر) خودشان عیبی نداشتند، ولی از عیبهای دیگران سخن میگفتند. خداوند (به سبب این عمل زشت) عیوبی از آنها را آشکار کرد و تا هنگام مرگ به آن عیب شناخته میشدند.”[1] این
باسمه تعالی آنقدر موضوع مهم بود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سه بار از مرد پرسید: “اگر سفارشی کنم انجام میدهی؟!” آن مرد هم، هر سه بار پاسخ مثبت داد. آخر خود او به نزد
باسمه تعالی پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پیش از رحلتش چون میدانست که امتش در کنار دریای متلاطم فتنهها و آشفتگیها قرار گرفته است، نگران آینده بود. پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عمدتاً
باسمه تعالی یکی از صفات بسیار عالی انسان، “شرح صدر” است. شرح صدر به معنی پرحوصله و پر تحمل بودن و دریادل بودن است. نقطهی مقابل آن، “ضیق صدر” است؛ ضيق صدر همان کمحوصلگی و کمتحملی و زود از کوره
باسمه تعالی روزی “ابوالحسن الرفاء”[1] از شعرای مشهور شيعه به “ابن رامین”[2] فقيه شافعی گفت: – ای ابن رامین! آیا آن هنگام که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) (برای غزوه تبوک) از مدینه خارج شد، کسی را
باسمه تعالی در ماه ذی القعده سال دهم هجری، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد تا در میان قبایل اعلام کنند که آن حضرت، امسال عازم زیارت خانه خدا بوده و این آخرین سفر حج
باسمه تعالی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: «همه امتم را از حاضر و غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند، سفارش میکنم به صله رحم، اگر
باسمه تعالی همه ما بارها و بارها در قالبهای گوناگون ماجرای پدرانی را که در لحظات پایانی زندگی خود، فرزندانشان را جمع میکنند و لب به سخنی پندآموز میگشایند، شنیدهایم. معمولاً آنان در ساعات واپسین، میخواهند با تمام وجود چکیده
باسمه تعالی آخرین روزهاى زندگانى پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از فصول بسیار حساس و دقیق تاریخ اسلام است. اسلام و مسلمانان در آن روزها، ساعات دردناکى را مىگذراندند. مخالفت علنى برخى از صحابه و سرپیچى آنان
باسمه تعالی لحظات غمباری است. حال رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رو به وخامت گذاشته. نزدیکان در کنار بستر ایستاده اند. زهرا (علیها السلام)هم آنجاست. او با چشمانی اشکبار لحظات واپسین حیات پدر را نظاره میکند
باسمه تعالی آب بر آن پیکر مطهر و رنجور میریخت و این گونه با او نجوا میکرد: “پدر و مادرم فدای توای رسول خدا! با مرگ تو رشتهای پاره شد که در مرگ دیگران این گونه گسسته نگردیده بود؛ با
باسمه تعالی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در نزد مسلمانان به عنوان مبیِّن کتاب خدا شناخته می شود و بیان، عمل، سخن و زندگی آن حضرت تبیین کننده آیات قرآن کریم است. اما اکنون ما در
باسمه تعالی تا کنون افراد بزرگی به بررسی و تحقيق درباره پيامبر اسلام پرداخته و اظهار نظرهای جالبی درباره شخصيت يکتای ايشان به جای گذارده اند. در اين مجموعه تعدادی نقل قول کوتاه از اسلام شناسان غيرمسلمان و مشاهير دانشمندان
باسمه تعالی ” . . . ابن مسعود می گوید من دیدیم رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) گریه می کند. به آن حضرت گفتم چه چیز باعث گریه شما شده است؟ فرمود: ” شفقت و رحمت
باسمه تعالی امام صادق (علیه السلام) بواسطه پدران گرامیشان از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل مینمایند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به آن حضرت فرمودند: “یا علی! تو را وصیتی میکنم که آن را محافظت
باسمه تعالی … چه زیباست که در سالروز رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه واله)، قسمتی از اوصاف آن بزرگوار را از بیان نزدیک ترین یاور و هم دم و صاحب سِر آن حضرت ، امیرالمومنین (علیه السلام ) ،
باسمه تعالی آیا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رحمت است براى عموم مردم يا فقط رحمت است براى مؤمنين؟! پروردگار در قرآن میفرماید: “و ما تو را نفرستاديم مگر اينكه رحمت براى همۀ عالميان باشى.”[1] به راستی
باسمه تعالی یکی از مهمترین دلایل جذب افراد به اسلام، اخلاق نیکوی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) بود. این اخلاق نیکو، شامل ابعادی چون بلندی طبع، قناعت، بردباری و گذشت، می شود. در ادامه به یکی