حجاب قرآنی بر قامت فاطمه (علیها السلام)
باسمه تعالی حجاب در اسلام، حکمی لازم و ضروری است، و طبیعی است زنانی که به خدا ایمان داشته و نسبت به دین او پایبندند، در رعایت این حکم کوتاهی نخواهند نمود. ضرورت حجاب و حکمتهای آن، خود را در
باسمه تعالی حجاب در اسلام، حکمی لازم و ضروری است، و طبیعی است زنانی که به خدا ایمان داشته و نسبت به دین او پایبندند، در رعایت این حکم کوتاهی نخواهند نمود. ضرورت حجاب و حکمتهای آن، خود را در
از عواملى كه در سعادت انسان مؤثر و پشتوانهی تصميمگيرى نيكوست، سادگى زندگى و دورى انسان از قيد و بندهاى اسارتآفرين مادی است. چه بسيارند وسايل و ابزارى كه به ظاهر عامل رونق زندگى به حساب مىآيند ولى در نهايت
پیرمرد که جامهای کهنه و پاره بر تن داشت و از شدت ضعف و فرتوتی نمیتوانست روی پای خود بایستد وارد مسجد شد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که تازه از نماز عصر فارغ شده بود
خداوند در مورد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در قرآن می فرماید: “و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد! آنچه مىگويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست!”[1] از گفتار و رفتار رسول خدا (صلی
خداوند آنگاه که نخستین آیات از آخرین کتاب آسمانیش را بر پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) نازل کرد، در طلیعه گفتار خود از خواندن و آموختن سخن به میان آورد: “بخوان بنام پروردگارت كه آفرید انسان را از
روزی حضرت زهرا (علیها السلام) بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ایشان فرمود: “برو و پسر عمویم علی و فرزندانم حسن و حسین را به نزد
در آن شب، همه اش به کلمات مادر که در گوشه اى از اتاق، رو به طرف قبله کرده بود، گوش مى داد. رکوع و سجود و قیام و قعود مادر را در آن شب، که شب جمعه بود، تحت
عروسى على و فاطمه (علیهما السلام) یکى از حساس ترین و مهم ترین نمونه هاى ازدواج اسلامى بود؛ زیرا پدر دختر، بزرگترین شخصیت جزیرة العرب بلکه جهان اسلام و پیغمبر برگزیده خدا بود. دختر نیز بهترین و فهمیده ترین و
بیشک ازدواج و انتخاب همسر یکی از مهمترین مراحل زندگی انسانهاست و قهراً تأثیرات مهمی نیز بر زندگی اشخاص میگذارد. هرکس مطابق ملاکها و معیارهایی که دارد، پا در این میدان گذاشته و به هر ترتیب، زندگی مشترک خود را
امروز مسأله تشکیل خانواده و ازدواج جوانان به صورت یکى از پیچیده ترین مسائل حادّ اجتماعى درآمده است و کمتر خانواده اى است که داراى دختر و پسر جوانى باشد و از این موضوع ناله نکند و رنج نبرد. انبوهى
فاطمه (علیها السلام)، در حالی که دختر بزرگترین رجل مذهبى و سیاسى زمان بود، به خانواده اهمیت فوق العاده میداد و آنرا کانونی مقدس میشمرد. او نظام تکوینى حیات را که در آن خداوند او را موجودى با احساس، لطیف
صحیفه ى تاریخ، تا به حال شاهد عبادتهایى بس شگفت از اولیاى الهى بوده است. در میان تمامى عبادتها، آنچه به صفحات تاریخ زینت و جلوه اى بى نظیر بخشیده، عبادتهاى بانوى بزرگوارى است که در اوج جوانى، مایه ى
همانگونه که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به شیعیان امیرالمومنین و فرزندان معصومش(علیهم السلام) بشارت بهشت را داده و در فضیلت و عظمت مقام آنان سخن گفته اند، نسبت به شیعیان فاطمه (علیها السلام) نیز عینا
شاید تا کنون برایمان پیش آمده باشد که برای به انجام رساندن بعضی کارها یا حتی گذران عادی زندگی درگیر هزینهها و زحمات بیمورد بشویم و نه تنها خودمان بلکه دیگران را هم به مشکل بیاندازیم. جالب است که وقتی
سال دهم بعثت، سالی سخت و ناراحت کننده برای اسلام و مسلمانان بود. حضرت ابوطالب (علیه السلام) و حضرت خديجه (علیها سلام) به فاصلهی اندکی از یکدیگر، چشم از دنیا فرو بستند و پیامبر دو حامی دلسوز و پشتیبان صدیق
اسوه به معنای الگو، نمونه، سرمشق و پیشوا آمده است. کلمه اسوه دربردارنده نکته ایست و آن اینکه شیئی یا فردی که الگو و نمونه قرار میگیرد باید دارای ویژگیهای خاصی باشد که در نزد پیروان، مطلوبیت داشته باشد. هر