« انتظار ، سرآغاز حرکت . . . »

  1. خانه
  2. »
  3. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
  4. »
  5. « انتظار ، سرآغاز حرکت . . . »

باسمه تعالی

در روايات اسلامي آنچنان مقام و منزلتي براي منتظران موعود بر شمرده شده که گاه انسان را به تعجب وا مي دارد که چگونه ممکن است عملي که شايد در ظاهر ساده جلوه کند از چنين فضيلتي برخوردار باشد . البته توجه به فلسفه انتظار و وظايفي که براي منتظران واقعي آن حضرت بر شمرده شده ، سر اين مطلب را روشن مي سازد :

1-از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است که فرمودند :

” برترين عبادتها انتظار فرج است[1]

2-همچنين رسول اکرم فرمودند :

” برترين جهاد امت من انتظار فرج است[2]

3-شيخ صدوق  از اميرالمؤمنين (عليه السلام ) نقل مي کند که آن حضرت فرمودند :

” منتظر فرج باشيد و از رحمت خداوند نا اميد نشويد ؛ بدرستي که خوشايند ترين اعمال نزد خداوند صاحب عزت و جلال ، انتظار فرج است[3] ” .

4- در کتاب خصال از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده که آن حضرت به نقل از پدران بزرگوارشان فرمود :

    ” منتظر امر ما ، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتيده باشد[4] ” .

5- در کمال الدين به نقل از امام صادق ( عليه السلام ) روايت ديگري در فضيلت انتظار به اين شرح وارد شده است :

    ” خوشا به حال شيعيان قائم ما که در زمان غيبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او ؛ آنان اولياء خدا هستند ، همانها که نه ترسي برايشان هست و نه اندوهگين مي شوند[5] . “

با مشاهده روايات ياد شده ممکن است براي بسياري اين پرسش پيش آيد که چرا انتظار از چنين فضيلت برجسته اي برخوردار است ؟ براي رسيدن به پاسخ مناسبي براي اين پرسش ، چند نکته اساسي را بايد مورد توجه قرار داد :

1- انتظار حلقه اتصال شيعه با امام معصوم : چنان که مي دانيد ، « ولايت » و « امامت» رکن اساسي مکتب تشيع است و اعتقاد به وجود حجت خدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترين نقاط تمايز اين مکتب از ساير مکتبهاست . از ديدگاه شيعه پذيرش ولايت معصومين و به طور کلي تسليم در برابر امام و حجت عصر ، سرآمد همه فضيلتها و شرط اساسي قبولي همه اعمال عبادي است . البته انتظار به معناي درست آن ؛ يعني اميد به ظهور و قيام عدالت گستر دوازدهمين امام معصوم از خاندان پيامبر اکرم ( صلي الله عليه و آله ) ؛ همو که در حال حاضر حجت خدا ، واسطه فيض الهي ، زنده وشاهد و ناظر اعمال شيعيان خود و فرياد رس آنها در گرفتاريها و نا ملايمات است .

2-انتظار معيار ارزش انسانها : آرزوها و آمال انسانها معيار خوبي براي سنجش ميزان رشد کمال و تعالي آنهاست ؛ تا آنجا که برخي مي گويند : « بگو چه آرزوئي داري تا بگويم کيستي » . آرزوهاي بلند ، متعالي و ارزشمند حکايت از کمال روح و رشد شخصيت انسانها و بلنداي همت آنان مي کند . به عکس ، آرزوهاي خرد و حقير و بي ارزش نشان از بي همتي و رشد نيافتگي افراد دارد . امام علي در همين زمينه مي فرمايند : ” ارزش مرد به اندازه همت اوست ” .  پس از اين مقدمه مي توان گفت چون انسان منتظر ، برترين و ارزشمند ترين آرزوها را داراست ، به طور طبيعي از بهترين و والاترين ارزشها نيز برخوردار است . توضيح آنکه آرزوي نهائي انسان منتظر ، حاکميت نهائي دين خدا و مذهب اهل بيت بر سراسر جهان ، استقرار حکومت صالحان و مستضعفان در سراسر گيتي ، کوتاه شدن دست ظالمان و مستکبران از گوشه گوشه جهان ، برقراري نظام قسط و عدل بر پهنه زمين و گسترش امنيت و رفاه در جاي جاي کره خاک است .

3-انتظار عامل پويايي فرد و اجتماع : انتظار نقش مهمي در سازندگي ، پويايي و اصلاح فرد و جامعه در زمان غيبت دارد و اگر انسان منتظر به وظايفي که براي او شمرده شده عمل کند ، به الگوي مطلوب انسان ديندار ذست مي يابد و از جايگاه و مرتبه والائي برخوردار مي شود . به عبارت ديگر انسان منتظر با رعايت همه شرايط انتظار ، به همان شأن و منزلتي که مورد انتظار دين اسلام است ، رسيده و به بالاترين نقطه کمال نائل مي شود .

( برگرفته از ماهنامه موعود ، شماره 28 ، با اندکي تصرف )


پاورقی ها:

[1] (کمال الدين جلد 1 صفحه 287 )

[2] (تحف العقول صفحه 37)

[3] ( خصال جلد 2 صفحه 616 )

[4] (خصال جلد 2 صفحه 624 )

[5] ( کمال الدين جلد 2 صفحه 357 )