«نقشۀ شوم»

«نقشۀ شوم»

فهرست مطالب

تلاش معاویه در برخوردهای اجتماعی بر آن بود تا کاری کند که مردم تصور کنند رابطه‌اش با حسن بن علی (علیهم السلام) خوب است و از نفوذ اهل بیت (علیهم السلام) به نفع خود استفاده کند. در همین راستا، سعی فراوان کرد تا قرابت و خویشاوندی با بنی‌هاشم برقرار کند. از این رو مروان بن حکم، فرماندار مدینه را فرستاد تا از دختر عبدالله بن جعفر، داماد امیرالمؤمنین و پسر عموی امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)، برای پسر خود یزید خواستگاری نماید. معاویه به مروان گفت: “چون ما به برقراری این خویشاوندی اصرار داریم، تو از جهت مهریه محدودیتی نداری – و چون عبدالله به افرادی بدهکار است – تضمین کن که بدهی‌های عبدالله پرداخت شود.”

مروان بن حکم مطالبش را با عبدالله بن جعفر در میان گذاشت. عبدالله در جواب گفت: “در این امر باید با بزرگ خویش حسن بن علی (علیهم السلام) به مشورت بنشینیم و هر چه او صلاح دانست عمل کنیم.”

مروان به همین هدف، مجلسی ترتیب داد و بزرگان بنی‌هاشم و بنی‌امیه را دعوت کرد و جای حسن بن علی (علیهم السلام) را بالای مجلس قرار داد و با اطمینان خاطر، خواسته معاویه مبنی بر خواستگاری از دختر عبدالله، برای یزید را مطرح کرد و گفت: “پدرش مهریه را هر مقدار که می‌خواهد تعیین کند و نیز همه قرض‌های عبدالله را خواهیم پرداخت و بین بنی‌هاشم و بنی‌امیه صلحی همیشگی برفرار خواهد شد.” آن‌گاه ادامه داد: “یزید جوانی است که هرگز همتایی ندارد. باید بدانید در این ازدواج، افتخاری که نصیب بنی‌هاشم (قبیله امام حسن (علیه السلام)) می‌شود، بیش از آن است که نصیب بنی‌امیه (قبیله معاویه) خواهد شد…”

سخنان مروان که به این‌جا رسید، امام حسن مجتبی (علیه السلام) به پا خاست و مطالب مروان را این‌گونه پاسخ داد:

“… این که گفتی مهریه را هر چه پدرش تعیین کند خواهیم پرداخت، توجه داشته باشید ما در ازدواج فرزندانمان از سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد همسران و دخترانش تجاوز نخواهیم کرد. اما در مورد قرض پدرش، سابقه ندارد ما با مهریه دختران خود قرض‌هایمان را ادا کنیم. اگر بین بنی‌هاشم و بنی‌امیه دشمنی وجود دارد، به خاطر خدا و برای اوست، پس به خاطر دنیا صلح و آشتی نخواهد شد. این که گفتی افتخار بنی‌هاشم به این ازدواج بیش تر است تا بنی‌امیه، باید گفت اگر خلافت (ظاهری) بر نبوت برتری داشت، در این امر افتخاری نصیب ما می‌شد، اما نبوت اولی و اشرف از خلافت است، پس شما به افتخار و عزت می‌رسید نه ما… ما بهتر دیدیم که این دختر را به عقد پسرعمویش قاسم بن محمد بن جعفر درآوریم و مهریه‌اش را یکی از زمین‌های زراعی خود در مدینه قرار داده‌ام که این مزرعه را معاویه به ده هزار دینار از من می‌خواست و ندادم، و مسلما این مزرعه آن دو را بی‌نیاز می‌کند و جواب‌گویشان خواهد بود.”[note]1- بحار الانوار، جلد 44، صفحه 120، حدیث 13[/note]

بدین ترتیب، امام حسن (علیه السلام)، اساس این پیوند که نیت شوم معاویه در پس آن بود را درهم ریختند. همچنین تاکید کردند که اختلاف بین بنی‌هاشم و بنی‌امیه، یک اختلاف قومی و قبیله‌ای نیست، بلکه مسئله دین و هدایت مطرح است، و اگر هم برتری وجود دارد به خاطر الهی بودن و انتصاب از طرف خداست.

(برگرفته از کتاب “حفایق پنهان: پژوهشی در زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (علیه السلام(“، اثر “حجه الاسلام احمد زمانی” (با برخی تغییرات و اضافات))

پاورقی‌:

مطالب مرتبط:
الگوهای من
  • زندگــی پیشــوایــان
  • یـــاران پیشــوایــان
  • دیگر بزرگــان
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
باورهای من
  • زندگــی پیشــوایــان
  • یـــاران پیشــوایــان
  • دیگر بزرگــان
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
  • خـــداوند
  • خلقـــت
  • پیـــامبران
  • نمـــــاز
  • حـــج
  • امــــر بــه معـــروف
  • قیـــامت
  • مـــرگ
  • بــــرزخ
  • بهشت
جستجو کنید
همیاری خیرخواهانه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
Ali ibn Abi Talib

Ali ibn Abi Talib

A part of Ali ibn Abi Talib (as)’s last will to his sons Hassan (as) and Hussain (as) after the attempt on his life by a stab from Ibn Muljam: “My advice to you is to be conscious of God. Do not yearn for this world, even though it may run after you. Do not […]

that night

that night

The verses of chapter 96 of the Quran apparently show that the Night of Ordainment or Power (Laylatul Qadr) was not specifically restricted to the time of the descent of the Quran and the period of the call of the Messenger of Islam, but rather that it repeats annually until the end of this world. […]

oh Gad …

oh Gad …

Ali ibn Hussain’s (as) prayer for the month of Ramadan: “…Give us success in this month to tighten our bonds of kin with devotion and gifts, attend to our neighbors with bestowal and giving, rid our possessions from claims, and purify them through paying the alms; (Give us success to) go back to him who […]