« دلسوز و مهربان»
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در جامعهای ظهور کرد که به بدترین امراض آدمیّت مبتلا بود؛ جامعهای که از جهت فکری به حدی تنزل کرده بودند که هر قبیلهای برای خود بتی داشت … آن حضرت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در جامعهای ظهور کرد که به بدترین امراض آدمیّت مبتلا بود؛ جامعهای که از جهت فکری به حدی تنزل کرده بودند که هر قبیلهای برای خود بتی داشت … آن حضرت
نگاهها به در ورودی مسجدالحرام بود. همه منتظر بودند ببینند چه کسی وارد میشود. بزرگ قریش در زمان جاهلیت [note]1- حجر الاسود یا سنگ سیاه، جزئی بسیار مقدساز مسجد الحرام میباشد که در کنار کعبه قرار گرفته است. از زمان
از آنجایی که تمامی ادیان آسمانی وجود نعمت عقل را در انسان به رسمیت میشناسند، همواره انسان را به عنوان موجودی عاقل مخاطب قرار داده و با او ارتباط برقرار میکنند. اهمیت این موضوع در اسلام به عنوان آخرین و
یکی از مهمترین راههای شناخت انبیاء، ارائه کاری فرا بشری توسط آنهاست که قرآن کریم از آن، با عنوان “بیّنه” و یا “آیت” تعبیر میکند و در بین مسلمین از آن به “معجزه” یاد میشود. چون نبوت پیامبران گذشته به
انسان بر خلاف سایر جانداران، هم می تواند خود را به جلو ببرد و هم می تواند به عقب برگردد، هم قادر است به سوی چپ منحرف شود و هم به سوی راست؛ هم می تواند تند برود و هم
امواج خروشان تاریخ، گاهی اخبار سرنوشتسازی از رویدادهای آینده به همراه خود میآورند. اما اگر این پیشگوییها با منبع وحی پیوند بخورد، اعتبار و نقشی تعیین کننده خواهد داشت. در این میان، مهم آن است که ما انسانها این امواج
يكي از راههاي شناسايي پيامبران اين است كه پيامبري كه نبوت وي با دلايل قطعي ثابت شده است، به نبوت پيامبر آينده تصريح كند و تصريح وي به حدي برسد كه همه گونه ترديد و شك را در هنگام تطبيق
پيشواى دهم، حضرت امام هادى (عليه السلام) مىفرمايد: « هنگامى كه محمد (صلى الله عليه و آله) ترك تجارت شام گفت و آنچه خدا از آن راه به وى بخشيده بود به مستمندان بخشيد، هر روز به كوه حرا میرفت
بدان دلیل که مردم در معلومات، اخلاق و آنچه بدان خو گرفته اند ، مختلف هستند، معجزات نیز مختلف و متنوع میباشند. از این رو ممکن است معجزه ای از نظر گروهی کاری خارق العاده جلوه کرده و از عنایات
بعد از فتح مکه در سال هشتم هجری، مکه جزء بلاد اسلامی قرار گرفت، ولی مشرکان همچنان در مکه بودند و به آیین خوشان عمل میکردند. حتی در موسم حج نیز هر دو گروه مسلمان و مشرک، مناسک را طبق
گرفتن عیدی در روزهای عید بین مردم امری مرسوم است و معمولا افراد در روزهای عید، هدایایی را به عنوان عیدی به هم تقدیم میكنند. یكی از بهترین عیدیها که خداوند به بندگان خود در روز عید سعید قربان داده،
قربانی، از شعارها و نشانه های دین خدا و پرستش او و از مناسك حج است. مفهوم قربانی، آن است كه برای خدا و به نام خدای متعال، حیوانی را به حرم محترم الهی هدیه و تقدیم می كنند. این
یکی از واجبات حج تمتع، قربانی کردن در منى و در روز عيد قربان است. ذبح قربانی به دست حجّاج مسلمان خاطرۀ جالب توجه و الهامبخش دو بنده یکتاپرست و با اخلاص خدا یعنی ابراهيم و اسماعيل (عليهما السلام) را
امیرالمؤمنین على (علیه السلام) چون نماز ظهر عید قربان را میخواند، بر فراز منبر میرفت و پس از ذکر الهی و حمد و سپاس پروردگار، درود بر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرستاد و میفرمود: ”
در عرف فرهنگ دینی، هر عملی که رضایت خداوند را جلب کند و موجب تقرب بنده به پروردگار شود، عبادت نام میگیرد. اما آیا همه عبادتها از این نظر در یک درجه هستند؟ شکی نیست که اعمال عبادی اقسام مختلفی
شناخت “انسان کامل” یا به اصطلاح امروز “انسان ایده آل” یکی از اصول بسیار لازم و ضرورى است. تربیت و اخلاق در هر مکتبى بر اساس شناخت انسان کامل و انسان ایده آل در آن مکتب رقم می خورد. لذا
ابوحمزه ثمالی از امام باقر (علیه السلام) نقل میکند که آن حضرت فرمود: “حضرت آدم (علیه السلام) به هابیل و قابیل فرمان داد تا (برای خداوند) یک قربانى[note]1. ” قربانی” به معنى عملى است که باعث تقرب به پروردگار شود.[/note]
جهان امروزی، جهان اختلاف و نزاع و درگیری بین انسان هاست. از همین رو باید با پیدا کردن اشتراکات جهانی و تمرکز بر روی آن، قدری از التهابات کاست. یکی از اشتراکات مهم بین بسیاری از انسان ها، دین دار
انسان موحدی که به حکم وقوف در عرفات و مشعر، به مقام معرفت الله و خداشناسی کامل رسیده و تمام تمایلات نفسانی و دنیایی در نظرش خاک و سنگ آمده و در دریای محبت پروردگار مستغرق شده است، طبیعی است
ابراهيم وحشتزده از خواب بيدار شد، میدانست كه خواب پيامبران واقعيت دارد و از وسوسه هاى شيطانى دور است، اما با اين حال دو شب ديگر [note]1-مى گويند نخستين بار در شب” ترويه” (شب هشتم ماه ذى الحجه) اين خواب