«امساک از طعام و سخن حرام»
اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسانسازی است که انسانهای دارای عيب و بيماری روحی در این ماه خود را تبدیل به انسانهای سالم و انسانهای سالم خود را هر چه بيشتر به انسانهای کامل نزديك کنند. در حقيقت برنامه
اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسانسازی است که انسانهای دارای عيب و بيماری روحی در این ماه خود را تبدیل به انسانهای سالم و انسانهای سالم خود را هر چه بيشتر به انسانهای کامل نزديك کنند. در حقيقت برنامه
در نهاد انسان نیرویی آسمانی است که او را به کارهای خوب تشویق کرده و از کارهای زشت باز می دارد. همگان وجود این نیرو را در درون خود مییابند و پیروی از آن را فضيلت میدانند. تنها از کسانی
[note]1- سوره بقره، آیه 153[/note]”يآ أَيّها الَّذين ءَامنوا استعينوا بالصبر والصّلاة إِنّ اللّه مع الصّابرين“ “اى افرادى كه ايمان آوردهايد! از صبر (و استقامت) و نماز، كمك بگيريد! (زيرا) خداوند با صابران است.” در کتاب خدا تمام عوامل اصلی تربیت
“ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بر شما واجب شده است، همانگونه که بر اقوام پیش از شما نیز واجب شده بود، باشد که پرهیزکار شوید.” [note]1- “یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من
“چه بسیار روزه دارانى که از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره اى نمى برند و چه بسیار شب زنده دارانى که از قیام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى ثمره اى نمى گیرند. آفرین بر خواب هوشمندان
در هفت سالگی که به کلاس اول دبستان رفتیم، این جملات را به ما آموختند، خواندیم و حفظ کردیم: “بابا آب داد، مامان نان داد، سارا انار دارد و …” یاد گرفتن و تکرار اینها در کلاس اول دبستان لازم
“و پیامبر عرضه میدارد: پروردگارا ! قوم من قرآن را رها کردند.” [note]1- “و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا”، (سوره فرقان، آیه 30)[/note] بر اساس آیات قرآن کریم، این شکایتی است که پیامبر اکرم (صلی
ماه مبارک رمضان آغاز شده بود، وارد مسجد کوفه شد، از منبر بالا رفت و بعد از حمد و ثنای الهی و صلوات بر رسول گرامیش، خطاب به مردم فرمود: “ای مردم این ماهی است که خداوند آن را بر
چه بسیار افرادى كه داد آزادى خواهى دارند و ديگران را به آزادى مى خوانند، اما بى آن كه توجّه داشته باشند، اسير و بنده هستند و از خود اختيارى ندارند. بسيارى از اشخاص كه آزادى و حقوق ديگران را
روزه ابعاد گوناگونى دارد و آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى گذارد، که از همه مهمتر، “بعد اخلاقى” و “فلسفه تربیتى” آن است. روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى، از
بر اساس روایات رسیده از از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام)، ماه رمضان بهترين ماهها و ساعاتش بهترين ساعات است[note]1-امالى شيخ صدوق، صفحه 93[/note]. پس شایسته است که انسان این
امشب، نخستين بار است كه او را میبينی. به هزار ناز و كرشمه رو از اين و آن بر می گيرد؛ اما چهرهاش به زيبايى مىدرخشد. سر بر آسمان برداشتهاى و چشم از او بر نمی داری. عاقبت هلال ماه
ما آدمها بین بعضی حالات و مطلوبها سرگردان هستیم. هنگامی که یک زندگی در حال نوسان، با زوایای ناروشن و توام با عدم قطعیت داریم، همهی سعیمان را صرف این میکنیم که به یک ثبات و سکونی برسیم ولی آنگاه
امیرالمومنین، امام علی (علیه السلام) میفرمایند: روزی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ما خطبهای بدین شرح ایراد فرمودند: ای مردم، ماه خدا به شما روی آوردهاست همراه با برکت و رحمت و مغفرت. ماهی که
« روزه داری، پرهیزکاری و قرب الهی » “یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تـتـقون” “ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزه بر شما واجب شده است، همانگونه که بر اقوام قبل از
همه، این را شنیدهایم که بسياری که در عمل، خلافت بلافاصله امیرالمؤمنین (عليه السلام) پس از پيامبر اکرم (صلّی الله عليه و آله و سلّم) را نپذيرفتند، خود در روز غدیر حاضر بودند. حال سؤال این است که بعدها وقتی
جمعه بود و مردم در مسجد منتظر، تا برایشان خطبه بخواند. خاطرۀ آن روز را در ذهن مرور کرد. چه روز بزرگی! در میان جمعیت صد وبیست هزار نفری، حبیب خدا او را فراخواند و بر فراز منبری که از
گروهی از مسلمانان معتقدند که پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای بعد از خود کسی را به عنوان خلیفه معین نکرده و امر خلافت را به مردم واگذار نموده است. این احتمال که ايشان هیچگونه احساس
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در شرایطی از دنيا رفت كه جامعه اسلامى در بدترين وضعيّت قرار داشت؛ چرا که از نظر تهدیدات خارجی، دولت قدرتمند روم و ايران، حكومت اسلامى را تهديد مي كردند (و
در روایتی در صحیح مسلم[note]1- یکی از صحاح سته (صحاح ششگانه: شش کتاب معتبر) در نزد اهل سنت که به همراه صحیح بخاری از 4 کتاب دیگر دارای اعتبار بیشتری بوده و طبق نظر اهل سنت تمامی روایات نقل شده