بعد از یک ماه روزه داری و بندگی خداوند، اکنون می‌خواهیم تا عید فطر را به جشن بنشینیم. از این رو بر مؤمن، سزاوار است که چون در مراسم عید شرکت مى‏ کند، به قصد عبرت باشد نه به قصد تماشا؛ تا حال او مانند آنانى که عید خود را بازی و سرگرمی قرارداده اند، نباشد. گفته شده است یکى از هدف‌ ها و حکمت های این عید، به یاد آوردن قیامت و بیم هاى آن است؛ چرا که برخى از احوال عید، شبیه قیامت است و انسان را به یاد آخرت می اندازد. بر این اساس، امیر المؤمنین على (علیه السلام) در روز عید فطر بعد از اقامه نماز، بر فراز منبر رفت و خطبه‏‌ای ایراد کرد و چنین فرمود:

” ای مردم! امروز شما، روزى است که در آن به نیکوکاران پاداش داده مى ‏شود و بدکاران در آن زیان مى ‏کنند. امروز، شبیه ‏ترین روزها به قیامت شماست. با بیرون آمدن از خانه ‏هایتان (و حرکت) به سمت مصلا، از بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید و از توقف و ایستادن خود در مصلا، وقوف خود در برابر پروردگار را یاد کنید و از بازگشت خود به خانه ‏هایتان، بازگشت خود را به جهنم و بهشت به یاد آرید.

و اى بندگان خدا! بدانید نزدیک‏ ترین و کمترین چیز که براى مردان و زنان روزه ‏گیر فراهم است، این است که فرشته‏‌ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏ دهد که: اى بندگان خدا! بر شما مژده باد که گناهان گذشته شما آمرزیده شد و بنگرید که در آینده چگونه خواهید بود.”1

همچنین آن حضرت در عید فطر دیگری فرمود: ” همانا امروز براى هر کس که خداوند روزه‏اش را پذیرفته و نمازش را سپاس داشته، عید است و هر روزى که در آن خدا معصیت نشود، آن روز عید است.”2

لذا مراقب باشیم عید فطر فقط به شادی و شادمانی نگذرد؛ بلکه در عین شاد بودن از یک ماه بندگی پروردگار، از احوال عید که در کلام امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمده بود نیز غفلت نکنیم و با رویگردانی از معصیت الهی، عیدمان را تداوم بخشیم ….

«بر گفته از کتاب “روضة الواعظین‏”، تألیف: “محمد بن حسن فتال نیشابوری” (همراه با اضافات)‏»3

سایت رشد فرارسیدن

عید بندگی و زمان بازگشت به فطرت الهی،

عید سعید فطر

را به تمامی مسلمانان، به خصوص شما دوست گرامی تبریک و تهنیت می‌گوید.

پاورقی ها:

  1. 1ـ امالى صدوق، صفحات 61 و 62
  2. 2ـ نهج البلاغه، حکمت شماره 428
  3. 3ـ متن فوق، از ترجمه فارسی کتاب روضة الواعظین که توسط جناب آقای محمود مهدوى دامغانى صورت گرفته، استخراج شده است.‏