اسلام – حضرت عیسی(ع ) – و سایر انسانها

  1. خانه
  2. »
  3. Uncategorized @fa
  4. »
  5. اسلام – حضرت عیسی(ع ) – و سایر انسانها

متن سوال:

فرزندي حضرت عيسي (علیه السلام ) طبق مسيحيت مشکل جدي بوجود آورده است که به وضوح ديده مي شود و اکثرا آن مسأله را قبول کرده اند و فرض شفاعت بي چون و چرا از طريق حضرت عيسي (علیه السلام)  تعداد زيادي را به خود جلب ميکند ، اين درحالي است که وقتي عدل الهي به طور ساده در اسلام مطرح مي شود ، ايجاد سنگيني وسختي براي غير مسلمين مي نمايد . توضيح نظر اسلام در مورد حضرت عيسي و ديد اسلام نسبت به تمام انسانها چيست؟ ( به طور مثال مسيحيت همه انسانها را در بدو خلقت گنهكار ميشناسد).

متن جواب:

اسلام حضرت عيسي (علیه السلام ) را بنده مقرب الهي و از پيامبران اولوالعزم مي شمارد و وظيفه هر مسلماني است که تمامي پيامبران الهي قبل از خاتم الانبياء ، رسول گرامي اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم ) را تصديق نمايد . همچنين همانطور که در آيه 157 سوره نساء آمده است ، حضرت عيسي مصلوب نگشته و کشته نشده است (1) و هم اکنون به قدرت و اراده الهي زنده مي باشند و در زمان ظهور مهدي موعود (عج)، آن بزرگوار را ياري مي نمايد .

 اسلام مقام شفاعت را به طور مقيد و مشروط به اذن الهي تثبيت ميکند و اين مقام را براي اولياء الهي و از آن جمله انبياء و حضرت عيسي (علیه السلام ) بر مي شمارد . اما اين شفاعت ، بي چون و چرا و مستقل از نظر خداوند نمي باشد ( همانگونه که اين امر در آيات متعدد قرآن آمده است از جمله در آيه 23 سوره سبا (2) و در آيه 109 سوره طه (3) ذکر شده است ).

از نظر آئين آسماني اسلام ، هرفرد که متولد مي گردد نه تنها گنهکار نيست ، بلکه استعداد بالقوه شناخت واقعيتها را به صورت کلی در وجود خود از جانب خدواند به وديعت دارد . و اين همان است که قرآن از آن به فطرت تعبير مينمايد(4) . پس هر انساني در بدو تولد طيب و طاهر و داراي جهت گيري به سمت حقيقت ، پاي به دنيا مي گذارد ؛ اما در دنيا مردم به دو گروه تقسيم ميشوند : عده اي پاي بر روي تمايلات فطري و الهي خود مي گذارند و عده اي ديگر اين استعدادهاي فطري را شکوفا مي کنند . از ديد اسلام ملاک ارزش هر فرد به ميزان ايمان و عمل او به فرامين الهي ( اعم از بايدها و نبايدها ) است که قرآن کريم از آن تعبير به تقواي الهي ( رعايت جانب خدا ) مي نمايد و ميفرمايد : “. . .  گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست . . . “(5) پس در منطق اسلام نژاد و رنگ و زبان و . . . ملاک برتري نيست .                                          

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *